همزمان با سفر رئیس جمهوربه هند صورت گرفت گام بلند ایران وهند برای توسعه روابط اقتصادی وتجاری

بخش خبری- با سفر دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به هندوستان گام بلند دوکشور برای توسعه روابط اقتصادی وتجاری آغاز شد.
در جریان سفر رئیس جمهور به هند 15 توافقنامه و یادداشت همکاری تجاری و اقتصادی و یک بیانیه سیاسی مشترک از سوی ایران و هند امضا و منتشر میشود و امضای موافقت نامه ارتقای همکاری های کنسولی بین دو کشور از جمله تسهیل روادید از دیگر اهداف این سفر است.
دکتر روحانی رئیس جمهور روز پنجشنبه در راس هیاتی متشکل از تنی چند از اعضای کابینه و فعالان اقتصادی بخش خصوصی برای یک سفر سه روزه به دعوت نارندرا مودی نخست وزیر هند وارد این کشور شد و سفر خود را از شهر حیدرآباد آغاز کرد.
طی این سفر همچنین تجار و بازرگانان بخش خصوصی ایران و هندوستان نشست مشترکی را برای بررسی ظرفیتها و فرصت‌های همکاری و توسعه روابط تجاری برگزار می کنند .


رسانه های هند روز پنجشنبه به طور گسترده ورود حسن روحانی رئیس جمهوری ایران را به شهر حیدر آباد واقع در جنوب هند پوشش دادند و این سفر را در روابط دوکشور و گسترش همکاری های اقتصادی مهم خواندند.
هند و ایران دارای روابط بسیار خوب و نزدیکی هستند و انتظار می رود سفر حسن روحانی به تقویت روابط دو جانبه دو کشور کمک کند.
روحانی سفر خود را از حیدرآباد و ملاقات با چند تن از علمای اسلامی و نیز بازدید از چند مرکز علمی و فرهنگی بازدید شروع کرد وقرار است امروز ( شنبه ) در دهلی نو نیز از رییس جمهورکشورمان استقبال رسمی به عمل امده واوضمن دیدار با نخست‌وزیر با نمایندگان اقتصاد هند گفت‌وگو کند.
استقبال ازرئیس جمهور درحیدرآبادودیدارباعلمای دینی این شهر
رئیس جمهور به هنگام ورود به حیدرآباد مورد استقبال مقامات هند و ایرانیان مقیم این شهر قرار گرفت.گروهی از ایرانیان با خواندن سرود جمهوری اسلامی و سردادن شعار به رئیس جمهوری خوشامد گفتند.
برخی از ایرانیان هم در طول مسیر عبور رییس جمهوری تجمع کرده و پارچه نوشته هایی درباره روابط ایران و هند و همچنین خوشامد گویی به روحانی در دست داشتند.
این گروه با در دست داشتن پرچم‌های سه رنگ جمهوری اسلامی ایران، شعار می‌دادند، «روحانی خوش آمدی» و «صل علی محمد یاور رهبر آمد».رییس‌جمهور کشورمان نیز با تکان دادن دست به ابراز احساسات جمعیت حاضر پاسخ داد و از حضور و استقبال گرم و صمیمی آنان تشکر کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی شامگاه پنجشنبه نیز در دیدار نخبگان، علمای دینی و رهبران جامعه اسلامی حیدر آباد، با بیان اینکه مسلمانان با هم برادرند و اسلام برای سعادت همه انسانها است، تصریح کرد: ادیان برای استقرار خوبی ها و حذف مفاسد آمده اند و مسلمانان در این زمینه وظیفه دینی دارند.
رئیس جمهور، پیام ملت ایران را پیام دوستی و روابط نزدیکتر با ملت بزرگ هندوستان دانست و با تاکید بر اینکه ما خواهان روابط صمیمانه‌تر و نزدیکتر دو ملت بزرگ ایران و هندوستان در تمامی زمینه‌ها هستیم، گفت: ایران و هندوستان پیوند تاریخی و فرهنگی، فرای روابط سیاسی و اقتصادی دارند و این ریشه تاریخی و فرهنگی دو ملت، یکی است.
رئیس جمهور با ابراز خرسندی از حضور در میان مردم مسلمان حیدرآباد و کشور زیبای هندوستان در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: حضورم در حیدرآباد به معنای آن است که ایران و هندوستان یک پیوند تاریخی و فرهنگی فرای روابط اقتصادی و سیاسی دارند و دو ملت بزرگ ایران و هند در طول دهه‌ها به عنوان مردمانی که دارای ریشه تاریخی و فرهنگی مشترک بوده اند، در کنار هم قرار داشته‌اند.
روحانی اظهارداشت: پیام من به عنوان نماینده ملت ایران به تمام مردم کشور بزرگ هند و بویژه شهر تاریخی حیدرآباد پیام برادری و دوستی ملت ایران برای ملت هندوستان است.
رئیس جمهور تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران خواهان روابطی صمیمانه‌تر و نزدیکتر میان دو ملت بزرگ ایران و هند در تمام زمینه‌ها است.
روحانی خاطرنشان کرد: از دیدگاه آئین مقدس اسلام اهداف بلندی داریم که آن اهداف فراتر از مذاهب مختلف می‌باشد و ما همه به پیروی از قران و پیامبر اسلام(ص) برای استقرار خوبی‌ها بر روی زمین و از بین بردن بدی‌ها ومفاسد مسوولیت داریم.
رئیس جمهور با بیان اینکه وظیفه مهم تمام انسان‌های مومن به اسلام، پیامبر(ص) و قرآن مجید در کنار داشتن روابط ولایی نسبت به یکدیگر، امربه معروف و نهی از منکر است، گفت: امر به معروف به معنای استقرار نیکی‌ها و خوبی‌ها و نهی از منکر به معنای تلاش برای زدودن بی‌اخلاقی و مفاسد در جامعه است.
روحانی با اشاره به اینکه مسلمانان از دیدگاه اسلام دارای هدف والای انسانی هستند، اظهارداشت:براساس آموزه‌های پیامبر بزرگوار اسلام، همه پیروان مذاهب اسلامی علاوه بر اینکه باید با هم برادر و متحد باشند، ضروری است نسبت به همه انسان‌ها هم دلسوز باشند.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دو مقطع حساس تاریخی را می‌توان از مقاطع نزدیکی و ارتباط جوامع بشری با یکدیگر نامگذاری کرد، گفت: مقطع اول مربوط به حدود 200 سال و شکل گیری صنعت خودرو، ریل و هواپیما مربوط می‌شود که به واسطه استفاده از تکنولوژی و صنعت، مسیر ارتباط ملت‌ها با یکدیگر کوتاهتر شد.
روحانی اضافه کرد: در آن مقطع کشورهای صنعتی مراکز بزرگ صنعتی را بوجود آوردند و به مواد اولیه‌ای نیاز پیدا کردند که عمدتا در کشورهای غیر صنعتی و در حال توسعه از جمله کشورهای اسلامی در آسیا و آفریقا بود و در این راستا برای اینکه مواد اولیه را ارزانتر و محصول خود را گرانتر بفروشند متاسفانه رابطه ناعادلانه و غیرمنصفانه‌ای با ملت‌های دیگر برقرار کردند و بخشی از استثمار و استعمار از این مقطع نشات می‌گیرد.
رئیس جمهور گفت: با شکوفایی صنعتی، ارتباطی که می‌باید به روابط دوستانه و عادلانه‌تر بشریت منجر می‌شد متاسفانه به نوعی ظلم، استعمار و استثمار منجر گردید و ریشه جنگ به ظلم برمی گردد و در چنین شرایطی جنگ به عنوان دفاع از حقوق یک جامعه آغاز می‌شود.
روحانی خاطرنشان کرد: زمانی که مسلمانان دارای علم و دانش بودند و غرب از آن فاصله داشت، ما بدون منت علم خود را در اختیار آنان قرار دادیم اما زمانی که غربی‌ها به دانش و تکنولوژی رسیدند مانند ما رفتار نکردند و هنوز هم حاضر نیستند تکنولوژی و صنعت خود را عادلانه و منصفانه در اختیار دیگران قرار دهند.
رئیس جمهور با طرح این سوال که با وجود این شرایط چه راهی فراروی مسلمانان قرار دارد، گفت: تنها راهی که پیش رو داریم وحدت و اتحاد و تلاش مضاعف در کسب علم و دانش است چرا که خداوند استعداد علم و دانش را در اختیار همه انسان‌ها قرار داده و در این راه تنها نیازمند تلاش مضاعف، جهاد و وحدت هستیم.
روحانی با بیان اینکه دنیای غرب کشورهای اسلامی را با ایجاد اختلاف به خودشان مشغول کرده است، اظهارداشت: اختلافات موجود در حالی است که شیعه و سنی قرن‌ها برادرانه در کنار هم زندگی می‌کردند و در عراق و سوریه تمام مذاهب همزیستی مسالمت آمیزی با یکدیگر داشتند و در این میان هندوستان را می‌توان موزه زنده همزیستی مسالمت آمیز مذاهب، ادیان و اعتقادات گوناگون توصیف کرد اما امروز غربی‌ها میان مسلمانان فاصله انداخته و گروههایی به نام اسلام و جهاد تشکیل داده که ارتباطی با اسلام ندارند و از آنان به عنوان گروه‌های تکفیری یاد می‌کنیم.
رئیس جمهور تصریح کرد: ندای جمهوری اسلامی ایران از روز نخست انقلاب اسلامی، ندای وحدت، استقلال، اتحاد و نگاه به شرق بوده است و بر این مبنا حرکت کرده‌ایم و در سالهای اخیر نیز در کنار ملت‌های منطقه تلاش داشته‌ایم جنگ و خشونت برطرف شود.
روحانی با تاکید بر اینکه یکی از اهداف و اولویت‌های اصلی جمهوری اسلامی ایران، برقراری روابط صمیمانه و برادرانه با همه کشورهای اسلامی و منطقه است، اظهارداشت: نمی‌خواهیم با هیچ کشور اسلامی و کشورهای منطقه و ملت‌های دوست خود، فاصله داشته باشیم و اگر مشکلی در جهان اسلام وجود دارد، راه حل آن لوله تفنگ و نظامی نیست بلکه با منطق، استدلال و گفت و گو می‌توان مسایل را برطرف کرد.
رئیس جمهور در ادامه، گسترش فناوری ارتباطات، اینترنت و دیجیتال را از مقاطع دیگر تاریخی نزدیکی جوامع بشری برشمرد و اظهارداشت: این مقطع از اواخر قرن پیش آغاز شده و باید مسلمانان هوشیار باشند که به مانند مقطع قبلی، غربی‌ها رفتار غیرمنصفانه‌ای با ما نداشته باشند.
روحانی با بیان اینکه با ارتباطات جدید، شرایط خاصی در عرصه فرهنگی میان ملت‌ها ایجاد شده، گفت: امروز همه دروازه‌ها و مرزها گشوده شده و ملت‌ها و بویژه جوانان، بدون روادید و تنها با یک موبایل هوشمند می‌توانند با آن سوی دنیا ارتباط برقرار کنند.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز وظیفه سنگینی بر دوش فرهیختگان، علما، بزرگان دین و دلسوزان فرهنگ ملت‌ها قرار دارد، افزود: تکنولوژی نوین ارتباطی ضمن اینکه می‌تواند برای تقویت و ترویج ارتباطات فرهنگ و دینی، کسب و کار و علم و دانش مفید باشد اما در عین حال باید به جوانان آموزش داده شود که مبادا دنیای صنعتی مجددا در سایه تحولات نوین، ظلم دیگری بر ملت‌ها تحمیل کند.
روحانی اظهارداشت: در مقطع صنعتی، معادن و ذخایر معدنی به غارت رفت و امروز ممکن است منابع غنی فرهنگی و اعتقادی غارت شود و راه مواجهه و جلوگیری از این اتفاق، بازگشت به اسلام واقعی و معرفی صحیح آموزه‌های قران و پیامبر اسلام است.
رئیس جمهور گفت: اگر چنین احساس شود که نسل جوان به ندای اسلام به درستی گوش نمی‌دهند و احیانا از سیره پیامبر اسلام(ص) فاصله گرفته اند، این موضوع تقصیر جوانان نیست بلکه کوتاهی از جانب نخبگان و بزرگانی است که به درستی و با زبان روز آموزه‌های دینی را تبیین نکرده‌اند.
روحانی افزود: امروز مقطع تاریخی جدیدی است و باید استوارتر و آماده‌تر از گذشته و عالم به زمان بودن در مسیر ترویج و تبیین آموزه‌های دینی گام برداشت.
رئیس جمهوری با بیان اینکه امروز هم اسلام می‌تواند زندگی دنیوی و معنویت انسان‌ها را به خوبی اداره کند، گفت:پیام انقلاب اسلامی ایران به دنیا این بود که دین اسلام تنها وظایف فردی و خانوادگی نیست بلکه اسلام قدرتی دارد که می‌تواند بخش‌های مختلف یک جامعه را به خوبی اداره و مدیریت کند و دارای ابعاد مختلف سیاسی، روابط بین الملل، احکام اجتماعی و قضایی می‌باشد و برای اداره بشر در هر عصر و زمانی کاربرد دارد.
روحانی با تاکید براحساس رسالت سنگین در مقطع حساس کنونی از سوی نخبگان و بزرگان دینی گفت: هر عالم و نخبه‌ای که نفوذ بیشتری دارد بار رسالت سنگین‌تر بر دوش دارد.
رئیس جمهور گفت: ملت ایران خواهان آن است که با مشارکت همه ملت‌های منطقه بحران‌ها و مشکلات را از پیش پای مسلمانان منطقه بردارد و راه آن این است که همه با وحدت، یگانگی و برادری و با سرمشق قراردادن زندگی پیامبر اسلام(ص) در کنار یکدیگر قرار بگیریم.
دکتر روحانی تصریح کرد: از طریق صلح و گفت وگو با دیگران و البته در صورت لزوم با دفاع و ایستادگی باید بتوانیم وظیفه و رسالت خود را در به سرانجام برسانیم.
رئیس جمهور با بیان اینکه دشمنان می‌خواهند اسلام را دین خشونت معرفی کنند درحالی که اسلام دین مدارا و محبت است، گفت: دمکراسی، مهربانی و برادری را پیامبر اسلام به ملت‌ها آموخته است و اگر پیرو راه پیامبر اسلام باشیم پیروز و موفق خواهیم بود و کسی نمی‌تواند به اسلام آسیبی برساند به شرط آنکه اسلام را به درستی درک کرده و به درستی تبیین کنیم.
پیش از سخنان رئیس جمهور، حجت‌الاسلام و المسلمین مهدوی پور نماینده ولی فقیه در شبه قاره هند، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید نثار حسین و مولانا مفتی خلیل احمد صاحب، از علمای جامعه اسلامی هند، از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای تقویت وحدت و برادری میان مسلمانان و مذاهب اسلامی تجلیل کردند.
رئیس جمهور در اجتماع نمازگزاران جمعه "مکه مسجد" حیدرآباد هند:
ایران معتقد است راهی جز وحدت، اتحاد و برادری میان مسلمانان وجود ندارد
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور روز جمعه در اجتماع نمازگزاران "مکه مسجد" حیدرآباد با تاکید بر اینکه راهی جز وحدت و اتحاد همه مسلمانان جهان در سراسر گیتی وجود ندارد، گفت: اگر مسلمانان با هم متحد بودند، رئیس‌جمهور آمریکا جرات نمی‌کرد که بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت رژیم غاصب صهیونیستی اعلام کند و اگر با هم متحد بودیم رژیم غاصب صهیونیستی جرات نمی‌کرد که به حقوق ملت فلسطین تجاوز کند.
رئیس جمهور با بیان اینکه امروز در نماز جمعه حیدرآباد شرکت کردیم تا بگوییم صدای و هدف ما در دنیای اسلام یکی است، گفت: ما مسلمانان در روز جمعه هر هفته، نماز جمعه می‌خوانیم نماز جمعه، نماز وحدت و اتحاد میان همه مسلمانان جهان است و اگر نماز جمعه‌ای وحدت مسلمانان را به هم بریزد و ایجاد تفرقه کند قطعا به آن هدف واقعی نماز جمعه اسلام دست نیافته است.
دکتر روحانی خاطرنشان کرد: نه تنها ما مسلمانان باید برادر باشیم و با مهربانی و رحمت با یکدیگر رفتار کنیم بلکه مسلمانان باید مایه رحمت برای همه جهانیان باشند.پیامبر اسلام (ص) تنها مسلمانان را هدایت نکرد بلکه علم و اخلاق و مسیر انسانیت را برای همه مردم جهان به ارمغان آورد.
رئیس جمهور اظهارداشت: درباره پیامبر اسلام(ص)، قرآن می‌گوید پیامبر(ص)، رحمت برای همه مردم و عالمیان بود. ما مسلمانان خیر و رحمت را برای همه مردم جهان می‌خواهیم. ما در دعای خود می‌گوییم خدایا همه فقرا را و هر کس در جهان که در فقر و گرسنگی است، نجات بده.
دکتر روحانی با بیان اینکه اگر اسلام به معنای واقعی کلمه به مردم عالم معرفی شود همه جهانیان به این دین رحمت عشق می‌ورزند، تصریح کرد: اگر امروز در دنیای اسلام مشکل، تفرقه و اختلاف می‌بینیم نشان آن است که به اسلام واقعی و مفهوم واقعی قرآن واقف نشده‌ایم و اینکه در برخی کشورهای اسلامی خشونت و اختلاف وجود دارد، ناشی از این است که نسل جوان را به سمت اسلام واقعی هدایت نکرده ایم.
رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران معتقد است راهی جز وحدت، اتحاد و برادری میان مسلمانان وجود ندارد،تصریح کرد: برادران مسلمان، راه نجات ما این است که همه ما، تمام مذاهب اسلامی را به رسمیت بشناسیم، ما گرچه رودخانه‌های متفاوت هستیم اما سرچشمه یکی است و در نهایت به یک اقیانوس منتهی می‌شویم. باید آستانه تحمل خودمان را بالا ببریم و به تمام مسلمانان و انسان‌ها در سراسر جهان احترام بگذاریم. قرآن به ما می‌گوید شما مسلمانان باید به گونه‌ای رفتار کنید که برای همه جهانیان الگو شوید.قرآن می‌گوید شما مردم مسلمان باید گواه و الگو برای همه مردم جهان باشید.
رئیس جمهور تاکید کرد: دشمنان اسلام نمی‌خواهند ما با هم متحد باشیم اما ساختمان همین مسجد به ما می‌گوید که مردم این منطقه و از جمله ایران و هند در تمدن، علم و برادری در کنار یکدیگر بوده‌اند.
دکتر روحانی اظهارداشت: آنچه ما از آثار تمدنی در حیدرآباد می‌بینیم نشانه آن است که قرن‌ها مردم این سرزمین با مردم ایران متحد و در کنار یکدیگر بوده‌اند و از فرهنگ یکدیگر بهره می‌برده‌اند.
رئیس جمهور با بیان اینکه مردم ایران علاقه خاصی به مردم سرزمین هند دارند و مردم هند نیز پیوند و رابطه قلبی با مردم ایران دارند، گفت: باید روز به روز رابطه این دو ملت را قوی‌تر کنیم و دولت ایران آمادگی دارد و امیدوارم دولت هند هم آماده باشد تا بتوانیم رفت و آمد دو ملت را از نظر روادید آنچنان آسان کنیم که به راحتی به کشورهای یکدیگر سفر کنند.
دکتر روحانی خاطرنشان کرد: ایران اعلام می‌کند با توجه به منابع غنی انرژی، تامین‌کننده نفت و انرژی هند خواهد بود و می‌تواند از طریق بندر چابهار، راه و مسیر ترانزیت برای دستیابی هند به آسیای مرکزی و اروپا باشد.
وی تصریح کرد: معتقدیم دو ملت بزرگ ایران و هندوستان می‌توانند در صنعت، کشاورزی و تکنولوژی روز، آنچنان در کنار هم باشند که منافع دو ملت بزرگ و منطقه را تامین کنند.
دکتر روحانی با تاکید بر اینکه بزرگترین نعمت خداوند امنیت است و باید ثبات و امنیت را در کشورهای خودمان و کل منطقه ایجاد کنیم، اظهارداشت: ملت ایران به همه ملتهای مسلمان کمک کرده و آماده کمک است. به ملت عراق و سوریه کمک کردیم تا از خشونت، خونریزی و جنگ نجات یابند چرا که معتقدیم در مقابل خون یک بیگناه همه مسوول هستیم و اگر یک نفر را از مرگ نجات دهیم انسانیت را نجات داده ایم.
دکتر روحانی افزود: ما از امنیت و ثبات در هندوستان در سالهای اخیر خوشحالیم و علاقه مندیم در میان همه مردم، دارای هر ایده و عقیده‌ای که هستند،وحدت، اتحاد و یگانگی و ثبات و امنیت برقرار باشد. مردم این سرزمین نیز گرچه دارای اعتقادات و عقاید مختلف هستند اما معنویت برای همه ادیان و فرق در این سرزمین اهمیت دارد.
رئیس جمهور گفت: در تمدن غرب هر روز در مدرسه و خیابان کشتار دسته جمعی انجام می‌گیرد پس تمدن مادی نمی‌تواند نجات‌دهنده باشد. ما آنهایی را که به برخی ملتهای مسلمانان ویزا نمی‌دهند و مسلمانان را تروریسم می‌خوانند، محکوم می‌کنیم. مسلمانان در همه نمازها‌یشان نام خدای رحمان و رحیم را به زبان می‌آورند و زندگی آنان توام با وحدت و اخوت است.
دکتر روحانی گفت: همه دنیا بداند مهمترین سرمایه مسلمانان اخلاق است و پیامبر(ص) ما فرمود نگاه به رکوع و سجده نکنید بلکه به راستگویی، صدق و ادای امانت نگاه کنید و می‌گوید اسلام راستین را در صدق و راستگویی و امانت‌داری ببینید و راه نجات ما اخلاق محمدی است.
رئیس جمهور اظهارداشت: دیگران می‌خواهند مسلمانان را تحقیر کنند اما مسلمانان در طول تاریخ دارای عظمت، علم و تمدن بزرگ بوده‌اند و آینده جهان هم از آن ما خواهد بود.
دکتر روحانی افزود: شیعه و سنی و فرق مختلف اسلامی یک هدف دارند و آن حرکت در مسیر آموزه‌های راستین پیامبراسلام(ص) است و بزرگترین وظیفه ما ایجاد مهربانی و وحدت میان انسان‌ها است.
رئیس جمهور گفت: امام حسین(ع) به ما آموخت که اگر کسی هم دین نداشته باشد باید آزادمرد باشد. با وجود همه دشمنی‌ها نسبت به اسلام، آینده از آن اسلام و آسیا و تمدن بزرگ در پایان این قرن از آن قاره آسیا خواهد بود و ایران و هندوستان در کنار یکدیگر خواهند بود.زنده باد اسلام،زنده باید هندوستان و زنده باد ایران.
بازدید روحانی از آثار تاریخی قطب شاهیان در حیدرآباد هندوستان
رئیس جمهور از آثار تاریخی قطب شاهیان در حیدرآباد مرکز ایالت تلنگانا هندوستان بازدید کرد.
سلسله قطب شاهیان در سال 1518 میلادی در منطقه حیدرآباد در جنوب هندوستان تاسیس و در سال 1687 میلادی نیز منقرض شد. سلاطین قطب شاهی شیعه و در قلمرو پادشاهی قدرتمند خود زبان و فرهنگ فارسی را گسترش دادند.
سلاطین قطب ‌شاهیان پیوسته با توجه به سابقه قومی و علائق مذهبی، روابط بسیار نزدیکی با ایران و شاهان صفوی داشتند.
دکتر روحانی در دیدار صمیمی با ایرانیان و دانشجویان مقیم هند:
رابطه شبه قاره هند با ملت ایران، ویژه و کم نظیر است
دکتر روحانی رئیس‌جمهور روز جمعه نیزدر شهر حیدرآباد و در دیدار صمیمی با ایرانیان و دانشجویان مقیم هند رابطه شبه قاره هند با ملت ایران را ویژه و کم نظیر دانست و با تاکید بر اینکه تاجران ایرانی، علاوه بر کالای تجاری، کالای فرهنگی و معنوی به هند منتقل کردند، اظهارداشت:آثار تمدنی حیدرآباد و هند حاصل تلاش تمدنی و مشترک ملت ایران و هند است.
وی با بیان اینکه زبان فارسی مانع خودباختگی فرهنگی است و کرسی‌های زبان فارسی باید توسعه یابند، گفت: زبان شیرین فارسی در دیار شبه قاره، بهتر از همه جا جلوه گر شده است و می‌تواند توسعه روابط ایران و هند را شتاب دهد.
رئیس‌ جمهور با گرامیداشت ایام پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: مردم در 22 بهمن با شور و هیجان سال‌های اولیه انقلاب به خیابان‌ها آمده و با تلاش و اقدام پدران، برادران و یا خودشان در ایام پیروزی انقلاب اسلامی تجدید میثاق کردند.
دکتر روحانی با بیان اینکه ملت ایران در سالهای اخیر قدم‌های بزرگی در احقاق حقوق خود برداشت، خاطرنشان کرد: امروز شاهد تلاش ملت بزرگ ایران برای تعالی و توسعه کشور هستیم.
رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه رابطه ایران با شبه قاره هند و کشور هندوستان بسیار ویژه است، اظهار داشت: فکر نمی‌کنم در هیچ جای دنیا رابطه‌ای به این نزدیکی بین دو ملت و دو کشور وجود داشته باشد. در این کشور، ایرانیان، قطب شاهیان و دیگر افراد به قدری نفوذ، محبوبیت و مدیریت داشتند که توانستند در این سرزمین حکمرانی کنند و این اقدامی بسیار ارزشمند و مهم است که عده‌ای از ایران به هندوستان آمده و ترتیب شهرها و شیوه اداره و نحوه مدیریت جامعه را از سرزمین خود به این سرزمین آورده و تجربیات خود را به خوبی به مردم این کشور منتقل کردند و این نشان دهنده آن است که ایرانیان در عرصه‌های اقتصادی و فرهنگی بسیار فعال بودند.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه زبان فارسی می‌تواند توسعه روابط ایران و هند را شتاب دهد، تصریح کرد: تاجران و بازرگانان تنها کالا مبادله نمی‌کنند، بلکه در جریان فعالیت‌های خود کالای فرهنگی، ‌سیاسی و مدیریتی را نیز انتقال می‌دهند.
رئیس جمهور گفت: در آثار تاریخی ارزشمندی که در حیدرآباد وجود دارد، به خوبی فرهنگ اسلامی و ایرانی نمایان است و گذشتگان به خوبی توانسته‌اند، فرهنگ، تمدن و اعتقادات ایرانی را به این سرزمین منتقل کنند و امروز هم باید با بهره گیری از ظرفیت‌های بزرگ فرهنگی که ایرانیان از آن برخوردار هستند، مسیر گذشته را طی کنیم.
دکتر روحانی با بیان اینکه زبان فارسی و فرهنگ ایرانی نفوذ گسترده‌ای در کشورهای منطقه و شبه قاره هند داشته است، گفت: زبان فارسی در عراق و حتی ترکیه و دربار عثمانی جایگاه ویژه‌ای داشته است،‌ اما در دهه‌های اخیر فارسی‌زدایی صورت گرفته است. امروز در شرق ایران و شبه قاره هند، فرهنگ ایران جاری است. در هیچ سرزمین و دیاری مانند شبه قاره هند زمینه برای توسعه و گسترش زبان فارسی مهیا نبوده است و در این سرزمین حتی برای شعر فارسی سبک ویژه‌ای ایجاد کردند و این نشان‌دهنده ظرفیت بالایی است که برای فرهنگ و زبان فارسی در شبه قاره هند وجود دارد.
رئیس جمهور با بیان اینکه روابط ایران و هند باید بسیار نزدیک‌تر و صمیمانه‌تر باشد، گفت: مردم هند، از فرهنگ و آداب و رسوم خود، حتی در دیار غرب به خوبی صیانت کردند. البته ایرانیان هم در طول تاریخ اینچنین بودند ولی انتظار می‌رود که بیش از دیگران حامل فرهنگ، رسوم و اعتقادات کشورمان در سرزمین‌های دیگر باشند و باید مراقبت داشت تا خودباختگی فرهنگی در زندگی ما نفوذ نکند.
دکتر روحانی خاطر نشان کرد: باید کرسی‌های زبان فارسی را توسعه دهیم تا زبان فارسی در این دیار باقی بماند و بایستی از ظرفیتی که در سابقه تاریخی دو ملت وجود دارد برای ارتباط و نزدیکی هر چه بیشتر دو کشور استفاده کرد.
رئیس جمهور گفت: ایرانیان مقیم خارج از کشور، سفرای ایران محسوب می‌شوند که باید از فرهنگ ایرانی در این سرزمین‌ها صیانت کنند.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه مطالبات و درخواستهای برخی از دانشجویان و ایرانیان مقیم هند پیگیری می‌شود، اظهار داشت: از سفیر کشورمان می‌خواهم که موارد مطرح شده را به مسئولین مربوطه منتقل کنند، تا اجرایی شود.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ملت ایران در سال‌های گذشته بویژه در سال‌های اخیر، اقدامات و تلاش‌های بسیار بزرگ و ارزشمندی در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و احقاق حقوق خود انجام داده است، گفت: ملت ایران سال‌ها از سوی دیگران تحت تحریم‌های ناحق و ظالمانه قرار گرفته بود که سابقه برخی از این تحریم‌ها به اوایل انقلاب و برخی نیز به بعد از سال 85 مربوط می‌شود. تحریم‌ها فشار زیادی بر مردم وارد می‌کند، لذا باید تلاش کرد تا تحریم‌ها برطرف گردد. ملت ایران در 4 سال گذشته اقدامات بسیار ارزشمندی در راستای احقاق حقوق خود در این زمینه انجام داده است.
دکتر روحانی اضافه کرد: بی‌تردید اگر از انتقال انرژی توسط کشورمان جلوگیری شود، ارتباط ما با سایر کشورها تضعیف می‌گردد و امروز ملت ایران با تلاش‌های خود حداقل در این حوزه حقوق خود را بازپس گرفته و به اندازه سال‌های قبل از 84 نفت، تولید و صادر می‌کند و در بخش گاز و پتروشیمی نیز شاهد، رشد و توسعه هستیم.
رئیس جمهور با قدردانی از تلاش‌های وزارت خارجه و دکتر ظریف در عرصه سیاست خارجی و احقاق حقوق ملت ایران گفت: به واسطه زحماتی که کشیده شد، به خوبی نشان دادیم همانگونه که از قدرت دفاع در برابر متجاوز برخوردار هستیم، توان سیاسی و قدرت مذاکره نیز با جهانیان داریم و در این حوزه نیز جایگاه کشورمان در طول سال‌های گذشته هر روز قوی‌تر شده است.
دکتر روحانی گفت: امروز ایران از دیدگاه سازمان ملل و حتی قدرت‌هایی که رابطه خوبی با ملت ایران ندارند، قدرتی تاثیرگذار در منطقه است و هیچ کس در آن تردیدی ندارد. امروز برای آینده، سه کشور ایران، روسیه و ترکیه کنار هم می‌نشینند تا ثبات و آرامش به منطقه برگردد و هیچ کس تردیدی ندارد که در مبارزه با تروریسم که خطر بزرگی برای ملت‌های منطقه است، ملت ایران بود که در برابر این فاجعه بزرگ ایستادگی کرد و آنها را به عقب راند. البته مردم عراق و سوریه هم نقش مهمی در این زمینه ایفا کردند، اما هیچ کس در بزرگی و اهمیت نقش ایران در بازگشت ثبات و امنیت به منطقه تردیدی ندارد و این افتخار بزرگی برای ملت و دولت ایران است.
رئیس جمهور خاطر نشان کرد: امروز آقایی که در آمریکا روی کار آمده، بیش از یک سال است که تلاش می‌کند، برجام را از بین ببرد و هر چند یکبار اعلام می‌کند که آخرین امضاء خود را در این زمینه می‌زند
و اینکه یک ابرقدرت در برابر ایران یکسال است که تلاش می‌کند کاری انجام دهد و تا امروز نتوانسته، افتخار بزرگی محسوب می‌شود. آمریکایی‌ها در این مدت هر موقع که خواستند در برابر برجام کاری انجام دهند، هیچ‌کس به جز یک رژیم اشغالگر و یکی دو کشور کوچولو به خواسته او پاسخ مثبت نداده است و همه کشورها حق را به ایران می‌دهند این نشان‌دهنده آن است که ملت ایران در مسیر پیشرفت و تعالی حرکت می‌کند.
دکتر روحانی با بیان اینکه ایران در بخش‌های مختلف صنعتی و اقتصادی طرح‌های قابل ملاحظه‌ای داشته است، اظهار داشت: امروز فولاد ایران در دنیا تاثیرگذار است. تا سال 1404 به میزان تولید 55 میلیون تن فولاد خواهیم رسید. در حوزه پتروشیمی نیز جایگاه بالایی داریم. طی دو ماه شش واحد پتروشیمی و در دولت یازدهم در پارس جنوبی، 11 فاز افتتاح شد، این در حالی است که تمام فازهایی که از ابتدا تا قبل از دولت یازدهم در پارس جنوبی افتتاح شده، 10 فاز بود و به فضل الهی در سال آینده چند فاز جدید نیز در پارس جنوبی افتتاح خواهد شد.
رئیس جمهور افزود: در دولت یازدهم ناچار بودیم 8 میلیون تن گندم وارد کنیم و در دو سال اخیر حتی به اروپا نیز گندم صادر می‌کنیم و این به معنای آن است که ملت ایران در زمینه کشاورزی، صنعتی، فولاد و ترانزیت در مسیر پیشرفت و توسعه قرار دارد.
دکتر روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در حوزه ترانزیت نقش بسیار مهمی در آینده ایفا خواهد کرد، گفت: امروز شرایط ایران به واسطه اهمیتی که به توسعه خطوط ریلی داده شده است، روز به روز، بهتر می‌شود و هند از طریق ایران می‌تواند به افغانستان، آسیای مرکزی، روسیه و اروپا متصل شود.
رئیس جمهور با اشاره به پیشرفت ملت ایران در حوزه فناوری‌ اطلاعات، اظهار داشت: امروز اینترنت پرسرعت حتی روستاهای کشورمان را تحت پوشش قرار داده است و 200 هزار شغل طی سال‌های اخیر با استفاده از ظرفیت فضای مجازی ایجاد شده است. هند نیز از کشورهایی است که در حوزه فناوری اطلاعات پیشرفت خوبی دارد و تجار، فعالان اقتصادی و دانشجویان می‌توانند از این ظرفیت برای پیشرفت متقابل دو کشور در این حوزه استفاده کنند و دانشجویانی که در این حوزه تحقیق می‌کنند، می‌توانند زمینه ارتباطی خوبی بین دو کشور ایجاد کنند.
دکتر روحانی خاطر نشان کرد: ایران و هند، در حوزه سیاسی و مسایل منطقه‌ای روابط خوبی با یکدیگر دارند و از لحاظ اقتصادی و تجاری نیز باید مناسبات و همکاری‌های خود را هر چه بیشتر افزایش دهیم و امیدوارم شاهد تحکیم هر چه بیشتر روابط بین دو ملت ایران و هند باشیم.
در این مراسم تعدادی از دانشجویان و ایرانیان مقیم هند، در سخنانی دیدگاه‌ها، مشکلات و پیشنهادات خود را با رئیس‌جمهور در میان گذاشتند.
سایر اخبار این روزنامه
عرضه گسترده ارز پتروشیمی‌ها تا پایان امسال برای کاهش نرخ ارز رئیس کل بانک مرکزی: سامانه جدید ارزی از امروز راه‌اندازی می‌شود سیدحسن نصرالله: رژیم صهیونیستی از وجود ترامپ و بی‌توجهی جهان عرب برای غصب جولان استفاده می‌کند پیشنهاد ترکیه به آمریکا برای اداره مشترک شهر منبج سوریه همزمان با سفر رئیس جمهوربه هند صورت گرفت گام بلند ایران وهند برای توسعه روابط اقتصادی وتجاری مخالفت سنای آمریکا با طرح اصلاحات مهاجرتی دولت ترامپ گزارش سازمان ملل از وخامت اوضاع در غزه بررسی راهکارهای قانونی برای تجمعات و راهپیمایی‌ها در وزارت کشور پیکر 3 شهید کشتی نفتکش سانچی در تهران تشییع شد معاون تعاون بنیاد شهید تاکید کرد: ضرورت تلاش همه‌جانبه برای رفع مشکل اشتغال جامعه ایثارگری جهانگیری سال نو چینی را تبریک گفت پیشنهاد ترکیه به آمریکا برای اداره مشترک شهر منبج سوریه همزمان با سفر رئیس جمهوربه هند صورت گرفت گام بلند ایران وهند برای توسعه روابط اقتصادی وتجاری پیشنهاد ترکیه به آمریکا برای اداره مشترک شهر منبج سوریه همزمان با سفر رئیس جمهوربه هند صورت گرفت گام بلند ایران وهند برای توسعه روابط اقتصادی وتجاری پیشنهاد ترکیه به آمریکا برای اداره مشترک شهر منبج سوریه همزمان با سفر رئیس جمهوربه هند صورت گرفت گام بلند ایران وهند برای توسعه روابط اقتصادی وتجاری پیشنهاد ترکیه به آمریکا برای اداره مشترک شهر منبج سوریه همزمان با سفر رئیس جمهوربه هند صورت گرفت گام بلند ایران وهند برای توسعه روابط اقتصادی وتجاری پیشنهاد ترکیه به آمریکا برای اداره مشترک شهر منبج سوریه همزمان با سفر رئیس جمهوربه هند صورت گرفت گام بلند ایران وهند برای توسعه روابط اقتصادی وتجاری